Op het eerste oog lijken het twee identieke schilderijen, maar toch zijn er verschillen. Waar kun je een reproductie aan herkennen? Soms is dat goed te zien, maar er zijn reproducties waar een schildertechnisch onderzoek aan te pas moet komen. De scherpte van het schilderij is niet alleen afhankelijk van de reële scherpte, maar ook van de technische beperkingen van de fotografische reproductie. Als een reproductie mechanisch wordt gemaakt, bijvoorbeeld door een fotografisch procedé zoals een fotogravure, dan ziet men met een vergrootglas een fotoraster. Het schilderij is dan niet geschilderd. Het kan ook een reliëfdruk zijn. Deze zogenaamde piperdruk is ook een mechanische reproductie, maar dan op een doek en met het reliëf van verf.

Auteursrecht van de schilder

Een reproductie kan ook geschilderd zijn. Vroeger werd dit vaak gedaan omdat men nog geen fotografie kende. Als het door de kunstenaar van het schilderij zelf wordt gedaan is het een repliek, maar het kan ook door iemand anders gedupliceerd worden, dan is het gewoon een kopie. Er zijn kunstschilders die voortreffelijke meesters zijn in het kopiëren van meesterwerken van anderen. Daarnaast komen er steeds meer moderne technieken die het makkelijker maken om een schilderij te kopiëren. Toch is ieder schilderij uniek en auteursrechtelijk beschermd. Je kunt dus niet zomaar ieder schilderij kopiëren.